مصاحبه محسن چاوشی با مجله ترانه ماه

سلام دوستان مصاحبه جدید محسن چاوشی با مجله ترانه ماه برای کسایی که هنوز مجله به دستشون نرسیده یا مصاحبه رو نخوندن میذارم.

خبرای جالبی تو این مصاحبه هست. امیدوارم همونطوری که محسن گفته سال ۹۰ شروع کنسرت هاش باشه.




حسین صفا مرا می نویسد، من حسین صفا را می خوانم

محسن چاوشی: حریص کامل ترین آلبوم من است



*** "حریص" سومین آلبوم رسمی محسن چاوشی در بازار رسمی و مجاز است. فکر می کنم این آلبوم نسبت به "یه شاخه نیلوفر" و "ژاکت" خیلی به خودت و فضای همیشگی ات نزدیک تر است و مجموعا آلبوم کامل تر و شکیل تری است. نظر خودت چیست؟

- در دو آلبوم قبلی ام دچار حساسیت و وسواس شده بودم. چون پیش از آن سنتوری منتشر شده بود و قطعات مربوط به سنتوری توقعات را از من و کارم به شدت بالا برده بود. این بالا رفتن توقع مرا در انتخاب کارها دچار یک حساسیت خاص کرد و حساسیت بیش از اندازه اصولا نتیجه عکس می دهد. باید به من حق داد چرا که در آن زمان سنتوری مرا به اوج برده بود و بعد از سنتوری دنبال این بودم که اگر کاری تولید می کنم، در حد و اندازه سنتوری باشد.

*** حریص خود چاوشی است و من فکر می کنم هوادارانت هم این آلبوم را به شدت دوست دارند. فکر می کنم در حریص از آن وسواسی که طی دو-سه سال گذشته داشته ای دور شده ای و راحت تر کارهارا تولید کرده ای؟

- بله. خودم به این نتیجه رسیدم که در دو آلبوم قبلی وسواس باعث شد تا از آنچه که می خواستم دور شوم اما در "حریص" اصلا وسواسی نبودم و همین مساله باعث شد، آلبوم کامل تری تولید کنم.

*** الان که با هم صحبت می کنیم حدود 8 روز است که آلبوم تو روانه ی بازار شده. بازتابی که در این مدت کوتاه از حریص گرفته ای، چگونه بوده است؟

- بسیار عالی و قطعا بهتر از "یه شاخه نیلوفر" و "ژاکت". غمی که همیشه در کارهایم است در حریص تعدیل شده. ریتم ها به روز شده و شعرها قوی تر شده مجموعا از نظر ملودی، تنظیم، شعر، صدابرداری، میکس و مسترینگ، پخش و درواقع همه چیز از حریص بسیار بسیار راضی هستم. طرح روی جلد آلبوم را هم بسیار دوست دارم. در ضمن اشعار آلبوم به انگلیسی ترجمه شده که در دی جی پک ها قرار خواهد گرفت و درواقع معنای انگلیسی قطعات هم نوشته شده است.

*** "حریص" همه نوع ریتمی دارد. در واقع همان ریتم هایی که چاوشی همیشه با آنها موفق بوده است. هم ترنس داری، هم کار اسلو و هم شش و هشت.

- این درواقع همان تعادلی است که در کارهای قبلی ام، منهای "یه شاخه نیلوفر" و "ژاکت" داشتم و این مساله از همان دلایلی است که باعث می شود، من از "حریص" شدیدا راضی باشم.

*** هواداران محسن چاوشی، نوع دیگری تو و کارهایت را دوست دارند. درواقع حمایت عجیب و خالصانه ای از تو می کنند و من فکر می کنم این پشت گرمی از عوامل اصلی موفقیت محسن چاوشی است.

- من همیشه رفیق تنهایی شان بوده ام. در غم هایشان چاوشی گوش کرده اند و در شادی هایشان هم همین طور. شاید می شد به کارهای قبلی من ایراداتی گرفت چون به هر حال هر آدمی اشتباه می کند و من هم اشتباه زیاد داشته ام اما محبت هوادارانم همیشه با من بوده و خوشحالم که در "حریص" توقعاتشان را براورده کرده ام. در آلبوم بعدی کار از این هم بهتر خواهد شد، چراکه فضای درست یک آلبوم دستم آمده.

*** برای آلبوم بعدی، -منظورم سنتوری یا من خود آن سیزدهم نیست- برنامه ریزی کرده ای؟

- تا حدی بله. اما یکی-دو ماهی وقت می خواهم که بازتاب آلبوم "حریص" را بیشتر ببینم. کار فقط چند روز است که منتشر شده و هنوز خیلی ها آلبوم را نشنیده اند. باید نظرات را ببینم و بسنجم و بعد تصمیم گیری کنم. به هر حال قطعا "حریص" هم ایراداتی دارد و باید آن ایرادات را در آلبوم بعدی، برطرف کنم.

*** فکر می کنم نقش قطعات فیلم سنتوری در موفقیت های چاوشی بسیار پررنگ بوده و به نوعی چاوشی را بیشتر به مردم معرفی کرد. این طور نیست؟

- به هرحال خیلی ها که مرا نمی شناختند با "سنتوری" شناختند. در آن مجموعه همه چیز دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ دهد. مهرجویی، رادان، اردوان کامکار، مسعود رایگان و ... من هم روی فیلم خواندم و اتفاق خوبی رخ داد.

*** ظاهرا شرکت ایران گام قرار است به زودی آلبوم "سنتوری" را روانه بازار کند؟

- من اصلا از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم. ایران گام این کار را خریده اما نه از من، بلکه از تهیه کننده ی فیلم. به همین دلیل اصلا در جریان نیستم.

*** ظاهرا روی قطعات دوباره ساز گرفته اند. پس تو بی خبری؟

- کاملا بی خبرم. نه می دانم چه کسی رویش ساز زده و نه می دانم چگونه تنظیم شده.

*** به هر حال جزو کارنامه توست. نباید پیگیرش باشی؟

- سنتوری قبلا بیرون آمده و کار خودش را کرده است. من دیگر رویش زوم نیستم.

*** یک آلبوم هم داری که از چند سال پیش به این سو، بارها قرار بوده منتشر شود اما این اتفاق رخ نداده. "من خود آن سیزدهم" بالاخره کی منتشر می شود؟

- قرار بود "من خود آن سیزدهم" زودتر از "حریص" منتشر شود اما به هر حال این آلبوم فضای فاخرتری دارد و زمان انتشارش در نتیجه اش چندان مؤثر نیست در واقع هر زمانی می تواند وارد بازار شود. من اشعار مولانا، وحشی بافقی و شهریار را در این آلبوم خوانده ام.

*** فکر می کنید چه زمانی منتشر می شود؟

- احتمالا خرداد 90 منتشر خواهد شد. نمی دانم در میان مردم چه بازتابی خواهد داشت اما می دانم که یک البوم کاملا "خاص" است.

*** قبلا تنظیم کننده ی دیگری آلبوم "من خود آن سیزدهم" را تنظیم کرده بود اما ظاهرا تنظیم ها را کاملا عوض کرده ای؟

- این مساله مربوط به زمانی بود که مجوز کار من صادر نمی شد. قرار بود مجوز این آلبوم را "حوزه هنری" صادر کند. کلا یک ماه به ما فرصت دادند که کار را تولید کنیم. ما در یک ماه این کار را تولید کردیم و تنظیم های کار بسیار ساده و معمولی و در حد اتود بود.
تنظیم کننده ی آن موقع این قطعات هم تقصیری نداشت چرا که فرصتی در اختیارش قرار نگرفته بود. البته من قبل از این که ساخت این آلبوم پیشنهاد شود، به پیشنهاد حسین صفا یک شعر از سروده های مولانا را ساخته بودم و بعدا هم 7 تراک به آن اضافه شد. قطعا یکی- دو قطعه دیگر هم به این آلبوم اضافه خواهد شد. تنظیم مجدد این آلبوم را شهاب اکبری انجام داده. یکی- دو تنظیم هم به کوشان حداد داده ام تا حضورش بتواند فضای خاص و سنگین این آلبوم را تا حدی بشکند و کار را نرم تر کند. میکس و مسترینگ کار را هم کوشان انجام خواهد داد. میکس و مسترینگ آلبوم "حریص" واقعا برایم عالی و راضی کننده بود.

*** شاید در نگاه اول موسیقی کوشان ربطی به موسیقی حسی چاوشی نداشته باشد. اما همکاری مشترک شما حاصل خوبی داشته و کوشان توانسته حس کارهای تو را حتی با وجود ریتم های تندش، حفظ کند.

- کارهایی که کوشان قبلا انجام داده بیشتر رمیکس بوده درواقع درگیر آکوردبندی و ملودی نبوده. هارمونی اولین کاری که کوشان برایم زد مناسب نبود. بعد نشستیم و با هم صحبت کردیم و همه چیز زمین تا آسمان تغییر کرد. کوشان هنرمندانه همان چیزی را که می خواستم انجام داد و خروجی خوبی در اختیار من قرار گرفت. تفکیک صداها در تنظیم و میکس کاملا مشخص است و همه چیز به وضوح به گوش می رسد.

*** ترانه سراهای تو همچنان حسین صفا و امیر ارجینی هستند که همیشه هم خوب می نویسند و مدام رو به جلو حرکت می کنند. در آلبوم جدید یک ترانه سرا به لیست کاری تو اضافه شده و آن هم علی بحرینی است که خوب هم کار کرده است.

- من و علی آلبوم را با هم گوش دادیم و علی پیشنهاد داد که یک شش و هشت به کار اضافه کنیم. از او خواستم که یک شعر شش و هشت در اختیارم بگذارد. کار را انتخاب کردم و یک شبه ملودی اش را درآوردم و علی هم نظرش مثبت بود. کوشان هم کار را تنظیم کرد و مجموعا قطعه "غیر معمولی" قطعه خوبی شد.
به هر حال باید فضای آلبوم یک جایی می شکست و این قطعه این کار را به خوبی انجام داد. تکلیف کار حسین و امیر کاملا مشخص است و من اگر می خواستم اسلو کار کنم قطعا شعر را از یکی از این دو می گرفتم. به خصوص حسین. درواقع حسین صفا مرا می نویسد و من هم او را می خوانم. با این حال علی بحرینی در این قطعه شش و هشت بسیار خوب کار کرد.

*** توجه به محسن چاوشی و کارهایش در موسیقی پاپ ما شکل دیگری دارد. درواقع مخاطبان موسیقی روی تو طور دیگری حساب می کنند و این واقعا یک مسؤلیت سنگین است. چطور با این مسؤلیت کنار می آیی؟

- قبول دارم که حساسیت روی کار من زیاد است. این حساسیت به من هم انتقال پیدا می کند ولی سعی کردم در آلبوم "حریص" با آن کنار بیایم و در واقع توانستم این کار را انجام دهم. در انتخاب شعر،ملودی و تنظیم این حس مسؤلیتی که از آن صحبت کردی، نقش اساسی دارد. رابطه من و طرفدارانم کاملا دلی شده است و من تمام سعی ام را می کنم که در همه آلبوم هایم آن ها را راضی نگه دارم و حرفی برای گفتن داشته باشم. به هر حال هم من باید در هر آلبوم چیز جدیدی یاد بگیرم هم هوادارانم. از ترانه، فضای کار و پیام آلبوم.

*** یک خلا بزرگ در کار تو بوده که درواقع همان برگزاری کنسرت بوده. همیشه سوال بوده که چرا چاوشی روی استیج نمی رود.

- خیلی حرف ها را نمی توانم بگویم و دلایل این که چرا نتوانستم کنسرت بدهم را شرح دهم. ولی این مسائل در حال حل شدن است. درواقع یک قضیه حقوقی است.

*** به قرار دادهای گذشته مربوط می شود؟

- بله. درصد زیادی از این مسئله به قراردادهای قدیم و جدید من مربوط می شود و وضعیت پیچیده شده است وگرنه برگزاری کنسرت خیلی زودتر برای من اتفاق می افتاد. به هر حال الان تصمیم دارم کنسرت هایم را آغاز کنم.

*** فکر می کنی کنسرت هایت کی آغاز شود و طلسم بشکند؟

- بعد از این که آلبوم من خود آن سیزدهم را تحویل بدهم، دیگر کاری ندارم و فکر میکنم از خرداد ماه 90 بتوانم کنسرت هایم را آغاز کنم.

*** حدسم این است که اولین کنسرت محسن چاوشی یک اتفاق ویژه در در موسیقی ما خواهد بود. نظر خودت چیست؟

- نمی دانم چه بگویم اما فکر می کنم حتما خوب خواهد بود و اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. همان ارتباطی که با مخاطبانم دارم آن جا هم به وجود خواهد آمد.

*** صدای تو در طول این سال ها پخته تر و پخته تر شده و امروز به یک ثبات رسیده است. در مورد این مساله صحبت کن.

- وقتی اولین کارهایم را می خواندم فقط 23 سال داشتم و طبیعی بود صدایم جوان تر باشد. اول هم شباهت هایی داشت. من معتقدم تقلید لازمه کار است اما فقط در آغاز، شما نگاه کنید، خواننده های سنتی همه مثل یکدیگر می خوانند. به هر حال باید از جایی شروع کنی و کسی را الگو قرار دهی اما مهم این است که وقتی به یک جایی رسیدی و مطرح شدی، خودت را از آن فضای تقلیدی جدا کنی.

*** تو کم کم از آن فضا جدا شدی و حتی امروز همان کسی که صدای تو را به او نسبت می دادند از طرفداران کار توست.

- من سعی کردم خودم را از آن حال و هوا جدا کنم. با او شروع کردم اما خیلی زود راه خودم را یافتم. صدایم به یک حالت پخته خش دار و زخمی رسید. الان در کامپیوترم 8 تا 10 صداد دارم که کاملا شبیه من می خوانند (محسن کارها را می گذارد و از این همه شباهت بهت زده می شوم.) از من می پرسند که ناراحت نمی شوی این همه صدای شبیه داری؟ من هم پاسخ می دهم نه ولی به شرطی که یک جایی خودشان شوند و به استقلال صدایی برسند. در هر صورت من نه تنها ناراحت نمی شوم بلکه خیلی هم خوشحالم.

*** بالاخره برای اولین بار عکست روی اینسرت آلبومت قرار گرفت. چه شد که این تصمیم را گرفتی؟

- به هر حال عکس هایم پخش شده بود و دیدم با این وضعیت بهتر است آنچه که خودم دوست دارم به دست مخاطبانم برسد. این شد که سرانجام عکس ها را داخل اینسرت استفاده کردیم.

*** محسن چاوشی برای آینده اش چه برنامه ای دارد؟ می خواهی مسیر کاری ات چگونه پیش برود؟

- من باید تلاشم را بیشتر کنم. ژانرم را حفظ کنم و در همین ژانر فضاهای تازه ای را به وجود بیاورم.

*** ظاهرا پیشنهادات مالی کلانی از تهییه کننده های آن سوی آب دریافت کرده ای.

-بله. بوده زیاد هم بوده اما مسلم است که من حتی به این پیشنهادات فکر هم نمی کنم و تا همیشه همین جا خواهم ماند.

*** می خواهم برگردم به سال 84، آن روزها که در استودیوی کوچک دوستت رضا فوادیان بودی و من هم گهگاهی کنارت بودم. حالا 6 سال گذشته و کار، زندگی و دنیای محسن چاوشی دچار تغییر شده است. تا حالا نشسته ای و این روند را مرور کنی؟

- من همیشه این کار را می کنم و به این نتیجه می رسم که هر چقدر جلوتر می روم باید بیشتر تلاش کنم. من گذشته ام را هرگز فراموش نمی کنم ولی به هر حال باید این اتفاقات می افتاد. من خیلی زحمت کشیدم و باید حقم را می گرفتم. تو بودی و شرایط مرا در آن زمان می دیدی.

*** تو و محسن یگانه به عنوان دو دوست مدت ها در کنار هم بودید و با هم کارهایی را خواندید. رابطه ات با یگانه چگونه است و روند پیشرفت او را چگونه می بینی؟

- من و محسن یگانه هنوز هم با هم دوستیم و رفت و امد خانوادگی داریم. یکدیگر را می بینیم و رابطه مان را حفظ کرده ایم.

*** اما دیگر با هم نمی خوانید.

- مدت هاست پیش نیامده شاید هم پیش بیاید. من کارهای محسن را خیلی دوست دارم. آلبوم اخیرش را هم خیلی دوست داشتم.

*** حرف پایانی؟

- تبریک سال نو به همه هموطنان و آرزوی موفقیت برای آن ها. از هوادارانم هم به خاطر حمایت هایشان خیلی خیلی ممنونم. 


پ ن :

ممنون از دوستی که زحمت تایپ رو کشید .

نظرات 6 + ارسال نظر
نکرت پنج‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 00:31 http://aloode.blogsky.com/

سلام
خوبی؟
ارادت
بای

سلام محمد جان
مرسی که همیشه میای حتی در نبودم
همیشه ممنونت شدم

مهرداد جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:43

سلام مجدد
فراموش کردم بگم عکسای عسل بانو رو درست کردم.
می تونی تشریف بیاری و ببینیش

سلام گل پسر
ممنون ازت داداش خیلی خیلی لطف کردی
حتما برا دیدن عسل بانوی خوشکلت میام

مهرداد جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:40 http://nasle-sookhteh.blogsky.com

سلام داداش
سال نو شما هم مبارک باشه
واقعا همیشه منو شرمنده ی محبتت می کنی.
امیدوارم امسال،سال خوبی برای تو خونواده ات باشه و سال ۹۱ رو با خانومت عید بگیری.
اگه محسن بعنوان بهترین خواننده ی سال انتخاب نشده باشه هم کاملا منطقیه....
دقیقا می شه می فهمید که آتش نگرفته....ولی دود بلند شده
مهم اینه که برای ما بهترینه
اصلا از فضای سایت محسن خوشم نیومده.
خیلی بد طراحی شده...هعر چند عضو شدم ولی خیلی پیچیده و سردرگمه انگار
موفق باشی

سلام داداش مهرداد گل
ممنونم داداش
درمورد بهترین خواننده سال فقط همینو میگم که تاحالا من نظرسنجی ندیدم که محسن چاوشی باشه و جز سه نفر اول نباشه بودن بعضی نظر سنجیا که بعدا معلوم شد از روی غرض ورزی بوده و اصلا نظر سنجی سالمو سلامتی نبوده هرچند هیچ نظر سنجی برای من ملاک نیست برا من مهم فروش البومای محسن چاوشیه که میبینیم سومین البوم محسن چاوشی علاوه بر پر فروش بودن خیلی از رکودای فروشو شکسته
سایت محسن کلا به نظرم دیگه فضای خوبی نداره خیلی از جاهاش جز رفتارای بچگانه و ... نمیبینیم اما فضای گرافیکی سایتم عوض شده خودم نرفتم اما چند نفری مسقیما بهم این موضوع رو گفتن که یکمی سردرگم کننده س
ممنون ازت مهرداد جان

پیام چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 13:57 http://khater.blogsky.com

سلام سام عزیز خوبی سال نوت مبارک سال خوبی داشته باشی پر از موفقیت ممنون که مصاحبه رو گذاشتی زحمت کشیدی بدم اومد نوشته بودن کارشناسان موسیقی انتخاب کردند یگانه و فرزین بهترین خواننده های سال ۸۹ خیلیم بدم اومد چرا محسنه خودمون رو نزاشتن چون میدونستن اگه بزارن اول میشه و کم میارین اخه اون دوتا از موسیقی چه میدونن ها؟ راستی یه سوال شنیدی راسته که البوم حریص شده پرفروش ترین آلبوم دهه ی ۸۰ راسته یه خبر بده ممنون موفق باشی یا علی خداحافظ.

سلام پیام جان
ممنونم عزیز
سال نو توام مبارک داداش
خواهش میکنم شما امر کردین منم اطاعت
پیام جان در مورد این موضوع چیزی نمیگم چون این منم که میدونم محسن کاراش یه سرو گردن از خواننده ای دیگه بالاتره پس دلیلی نداره گوش به حرف چندتا مثلا کارشناس بدم . خودتم میدونی هر نظر سنجی باشه محسن میاد بالا ...
در مورد فروش البوم اگر اون اماری که من شنیدم درس باشه بله البوم حریص خیلی از رکوردارو زده و اگر فروشش همینطوری ادامه پیدا کنه ...
اما چون این امارو فعلا تو منبع رسمی ندیدم هنوز حرفی درموردش نزدم
ممنونم ازت داداش

نکرت سه‌شنبه 2 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 15:17 http://aloode.blogsky.com/

سلام
خوبی؟
چه عجب
بالاخره یه سری هم به ما زدین
میدونم سرت شلوغه
چیو میخای شخم بزنی؟
وبلاگ فکستنی منو؟
اخه مورچه چیه که کله پاچش باشه سام جون
فدات

سلام
شرمنده دیگه دیر شد
اما اومدم دیگه حسابی بهت گیر میدم
قربونت

سارا شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 13:43 http://kindness2all.blogfa.com

سلام
منم امیدوارم
سال نو پیشاپیش مبارک! با آرزوی بهترین ها!

سلام
منم برای شما سال پر از شادی و نشاط ارزو میکنم
موفق باشین
ممنون که بهم سر زدین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد